Hyresgästinflytande är en självklarhet

För oss i Hyresgästföreningen är utgångspunkten att alla som vill ska kunna bo kvar efter att deras hem har renoverats. Men ska det bli verklighet måste hyresgästerna garanteras ett reellt inflytande under renoveringsprocessen.

Sorgligt nog verkar inte det vara en uppfattning som delas av företrädare för Fastighetsägarna GFR. Medan vi välkomnar den utredning om stärkt hyresgästinflytande som regeringen tillsatt så anser GFR att det är helt fel väg att gå och att det riskerar att inskränka äganderätten.

I det senaste numret av Fastighetsägarna GFR:s nyhetsbrev säger organisationens tillförordnade vd Rudolf Antoni nämligen så här om regeringens initiativ:

• Jag tycker att man har helt fel mål i sikte. Om hyresgäster får mer att säga till om vid ombyggnationer minskar incitamenten att satsa på hyresrätten och det i en situation när hela landet behöver nysatsningar, säger Antoni i intervjun.

Jo, du läste rätt. Om hyresgästerna får vara med och bestämma vad som ska hända med deras hem kommer fastighetsägarna inte längre att vara intresserade av hyresrätter. Detta trots att det är just deras hyresgäster som gör det möjligt för dem att driva sina ofta mycket vinstgivande fastighetsbolag.

Jag gissar att Rudolf Antoni, i likhet med mig och min familj, bor i ett ägt boende. Men jag är övertygad om att ingen av oss överhuvudtaget skulle acceptera att någon annan, till exempel de banker som lånat oss pengar till våra bostäder, kom och bestämde om, när och hur våra hem ska renoveras.

Men det ska uppenbarligen landets hyresgäster acceptera. Och konsekvensen av ett sådant resonemang ser vi skrämmande bevis för runt om i landet där hyresgäster tvingas flytta sedan deras hem renoverats till lyxig nybyggnadsstandard och hyrorna chockhöjts.

Nu är det dessbättre långt ifrån alla fastighetsägare som resonerar som Rudolf Antoni. Allt fler inser att om inte hyresgästerna involveras från start så blir inte heller ombyggnationen bra. Den kommer i stället att kantas av segslitna tvister, rättsprocesser och konflikter med åtföljande badwill för ägarna.

Nyligen kunde vi sluta ett ännu så länge unikt ombyggnadsavtal med HSB här i Göteborg. Det är ett avtal som garanterar att hyresgästerna får ett reellt inflytande över kommande ombyggnationer. Det ska finnas olika nivåer av renovering att välja på och den kommande hyresnivån ska vara bestämd innan den enskilde hyresgästen säger ja eller nej till åtgärderna.

Det här är ett utmärkt första steg och vi är övertygade om att fler fastighetsägare kommer att följa HSB:s exempel. Men förmodligen inte alla och det är därför det också behövs en skärpt lagstiftning till förmån för hyresgästerna.

Anna Lönn Lundbäck, regionchef Hyresgästföreningen västra Sverige

• ombyggnation