Vart tog demokratin vägen?

Trodde jag hade slutat att bli förvånad, men icke!

Ärendet om fastighetsförsäljningen i Rannebergen som Göteborgs kommunfullmäktige återremitterade vid sitt sista sammanträde före jul, ligger nu åter på dagordningen vid kommunstyrelsens första möte som hålls den 10 januari i år. Målet verkar vara att frågan ska avgöras när kommunfullmäktige sammanträder en vecka senare.

Trots att återremissen innehöll ett antal, alla i sig, ganska omfattande åtgärder har ärendets beretts med blixtens hastighet. För att lyckas med det så har man varit tvungen att kraftigt skruva ner på ambitionerna, det är tydligt.

Kravet om att genomföra ett informations- och dialogmöte med de boende i berörda fastigheter har blivit en enkät(?). Sista dag för hyresgästerna att besvara den är i dag. Det innebär att resultaten tidigast kan börja sammanställas på måndag – två dagar innan kommunstyrelsen har sitt möte!

Kravet om att initiera en förhandling med Victoria Park om köp av byggrätterna i Lövgärdet utan en försäljning av människors hem har av handlingarna att döma blivit en enkel fråga, som fick ett enkelt svar(?)

En så viktig fråga som berör så många människor har med andra ord hanterats på mindre än en månad, därtill har jul- och nyårshelgen legat i perioden. Den demokratiska processen är helt satt ur spel!

Varför är denna affär så viktig att den måste klubbas igenom redan i januari, trots massivt motstånd från dem som berörs allra mest?

Marie Lindén, bostadspolitiskt sakkunnig Hyresgästföreningen Region västra Sverige

• demokrati
  • lövgärdet