Glädjande med ökat antal byggstarter i Göteborg

Göteborgs Stads fastighetskontor meddelade i förra veckan att antal byggstarter ökade kraftigt i Göteborg under 2018. Kontoret noterar en knapp fyrtioprocentig ökning av antalet byggstarter jämfört med 2017, från 3 779 till 5 195 stycken.

– Det är naturligtvis väldigt glädjande. Mer än åtta av tio svenska kommuner har bostadsbrist och Göteborg är en av de värst drabbade. Enligt oss finns det bara ett sätt att komma åt bostadsbristen, och det är genom att öka byggandet, säger Stefan Kudryk, bostadspolitiskt sakkunnig på Hyresgästföreningen i västra Sverige.

Enligt Fastighetskontorets rapport är det byggandet av bostäder i flerfamiljshus som ökat mest. Från 2016 till 2018 har antalet påbörjade bostäder i flerfamiljshus mer än fördubblats, från 2 041 till 4 221 stycken. Antal byggstarter av egna hem ligger i princip still på knappt 400.

Av de påbörjade bostäderna i flerfamiljshus är merparten bostadsrätter. 2 656 bostadsrätter byggstartades förra året i Göteborg. Antal hyresrätter som påbörjades var 1 565 stycken. Enligt Hyresgästföreningen är det viktigt att det är ett fortsatt högt tryck på byggandet av hyresrätter.

– Det är viktigt att staden bygger fler hyresrätter eftersom det är en boendeform som passar alla. Samtidigt är det inte bara viktigt att det byggs, utan också var det byggs. Därför är det särskilt glädjande att det startades fler hyresrätter än bostadsrätter i Askim-Frölunda-Högsbo förra året. Där finns det idag mycket ägt boende och därför är det bra att vi får se en ökad blandning av upplåtelseformer i det området, säger Stefan Kudryk.

Hyresgästföreningen menar också att man måste rikta mer kraft mot att bygga nya bostäder som fler har råd med. Det är ett ansvar som delas mellan bostadsmarknadens alla aktörer.

– För många människor är det idag i princip omöjligt att hyra en nyproducerad lägenhet. Det som byggs idag är inte anpassat efter de behov som finns på bostadsmarknaden eftersom stora grupper inte har råd. Det kan på sikt leda till att kommunen inte lever upp till sitt lagstadgade bostadsförsörjningsansvar. All kraft måste nu riktas mot att bygga fler hyresrätter med hyror som många kan efterfråga, avslutar Stefan Kudryk.

• Juridik

• bostadsbyggande