Grander vill se en ny bostadspolitisk utredning

Trots stora politiska förändringar så har allmännyttans uppdrag inte förändrats. Det har gjort det svårare för allmännyttan, menade bostadsforskaren Martin Grander i sin föreläsning och avslutade med att det behövs en ny social bostadspolitisk utredning.

Det var fullsatt i Arena: Första Lång när bostads- och urbanforskaren Martin Grander från Malmö universitet föreläste om allmännyttans roll och hur den har förändrats över tid där inte minst 90-talets förändrade förutsättningar med en ny finans-, skatte- och momspolitik påverkat bostadsmarknaden.

– Bostaden har blivit mer en vara än en rättighet. Det innebär att även allmännyttan är mer beroende av finanshandeln än tidigare, sa Martin Grander.

2011 förändrades också lagstiftningen vilket innebär att allmännyttan gick från att bedrivas enligt självkostnadsprincip till att bolagen nu ska drivas på affärsmässiga principer med marknadsmässiga avkastningskrav.

– Samtidigt som allt verkar ha förändrats i förutsättningar så är allmännyttans grunduppdrag precis detsamma; att tillhandahålla goda bostäder för alla. Det är det samhällsansvaret som skiljer allmännyttan från privata bolag. Förändringarna innebär att det har blivit svårare att vara allmännyttig.

Martin Grander pekar på att allmännyttan har fått det svårare att klara av underhåll och att bygga nytt samtidigt som man har tuffare avkastningskrav. Något som lett till att uthyrningskraven på hyresgästerna blivit tuffare samtidigt som de sociala kontrakten ökar.

Samtidigt menar Martin Grander att förutsättningarna för allmännyttan att vara nyttig för alla finns kvar.

– Skickliga företagsledare kan resonera om vad affärsmässighet är. Till exempel finns det en text i lagstiftningen där det står att en enskild satsning kan vara olönsam men ändå bidra till hur väl företagen i övrigt kan uppfylla sina mål.

Martin Grander menar att det behövs fler lösningar för att komma till rätta med problemen på bostadsmarknaden och poängterar att frågetecknen är många.

– Faktum är att vi vet väldigt lite om hur vi ska lösa bostadsfrågan. Jag har själv inga enkla svar. Vi måste tillsätta en utredning som tar tag i de här frågorna på riktigt. Det som behövs är en utomparlamentarisk social bostadspolitisk utredning. Samtidigt som vi måste göra en del saker nu. Det finns idag inga system som fångar upp de som hamnar mellan stolarna.

• Lokal/regional påverkan

• västra götalands län