Hem och trygghet - en mänsklig rättighet

Hem och trygghet – en mänsklig rättighet. Det var huvudbudskapet från Hyresgästföreningen som i går deltog på manifestationen Refugees welcome på Götaplatsen i Göteborg.

Bengt Svenson regionordförande för Hyresgästföreningen i Västra Sverige (bilden) var en av de tusentals göteborgare som trängdes på Götaplatsen. För honom kändes det extra viktigt att sluta upp för att visa medkänsla och solidaritet och manifestera för alla människors lika värde och rätt till trygghet

Lite längre in på den fullpackade Götaplatsen återfanns Hyresgästföreningen Angereds ordförande Kristofer Lundberg.

- Det var en mycket bra mobilisering och bra att Hyresgästföreningen deltog så tydligt. Vi måste vara fler som avslöjar rasisterna och peka på att det inte är flyktingarna som skapat bostadsbristen, sade han.

På plats på scenen fanns inte mindre än 13 talare från partier, ungdomsförbund och ideella organisationer. En av dem var Max Sjöberg från Liberala Ungdomsförbundet LUF som talade om behovet av lagliga flyktingvägar och om att Sverige har råd att hjälpa.

- Vi har råd med Eurovision, då har vi råd att hjälpa flyktingar, sade han och möttes av rungande applåder.

Elisabeth Dahlin Rädda Barnens generalsekreterare gick till angrepp mot åsikten att det är bättre att hjälpa flyktingar på plats och ansåg att bråket kring kvoter och volymer är ovärdigt.

- Det är en vanlig missuppfattning att det skulle vara bättre att hjälpa på plats, sade hon. För på plats finns inte. På plats får aldrig bli en enkel utväg för politiker.

Mona Sahlin (S) höll ett brandtal mot rasism och påminde bland annat om mordet på John Hron i Kungälv.

- Nu får det vara nog. Alla kan göra något, det är självklart. Men sådana som jag, som har makt som är politiker, vi måste göra mer, sa hon självkritiskt och citerade Soran Ismail ” "Är inte Sverige ett land man kan fly till riskerar vi att bli ett land man flyr ifrån”.

Uppskattningsvis deltog omkring 10 000 människor i manifestationen som ursprungligen initierades av Miljöpartiets ungdomsförbund Grön Ungdom Väst. Därefter valde ett 50-tal partier, ungdomsförbund och ideella organisationer att ställa sig bakom arrangemanget.

Foto:: Erik Normark

• refugees welcome