Skräpjägare skapar positiva värden

Ökad gemenskap, trivsammare boendemiljö och lägre hyror. Skräpjägarna är ett koncept som för med sig fördelar för de boende på flera olika plan.

Konceptet med Skräpjägare föddes i norra Biskopsgården för ett par år sedan genom ett samarbete mellan Hyresgästföreningen och Bostadsbolaget. Abdi Abdikadir, projektledare hos Hyresgästföreningen i västra Sverige, har startat en ny grupp Skräpjägare på Decembergatan i Kortedala.

- När hyresgästerna själva börjar ta ansvar för sin utemiljö ökar trivseln i området. Men även gemenskapen blir bättre. Samtidigt kan det på sikt leda till att hyrorna hålls nere eftersom hyresvärden sparar pengar. Alla gynnas när hyresgästerna själva får inflytande och ansvar över sin boendemiljö, säger Abdi Abdikadir.

Konceptet är enkelt. Boende som vill vara med i Skräpjägarna får en utbildning med fokus på information, förändring av attityder och fysiska förändringar i området. Skräpjägarna har också särskilda kläder med en namnbricka så att de blir igenkända i bostadsområdet.

– Sedan går vi ut i bostadsområdet och knackar dörr for att prata med folk om hur vi kan göra miljön bättre. En del är nyanlända och då informerar vi om hur sophanteringen fungerar här i Sverige. När jag arbetade med liknande projekt med hyresgaster hos Bostadsbolaget behärskade vi tio olika språk och det är viktigt när man är ute och informerar. Vi anordnar även stormöten där de boende kan komma med egna förslag på förändringar, säger Abdi Abdikadir.

Det kan handla om att utforma papperskorgarna så att det inte går att slänga stora påsar med hushallsavfall och så att fåglar inte kommer åt matrester som slängts. Det kan också resultera i ett återbruk, där begagnade saker kan får nya ägare.