Snart dags för årets stora folkfest - Megaloppis i Majorna

Nedräkningen inför årets stora folkfest är i full gång. På söndag den 27 maj arrangeras den tionde upplagan av Megaloppis i Majorna. Bakom arrangemanget står precis som under de senaste åren Hyresgästföreningen.

• Till stor del är Megaloppis självorganiserat av deltagarna, säger Ahmad Alsagoff, som är Hyresgästföreningens projektledare för årets Megaloppis. Men det behöver finnas en motor bakom som ser till att det praktiska fungerar och att det blir ett roligt och säkert arrangemang för de tiotusentals besökare som brukar komma.

På ytan ser Megaloppis ut som ett spontant och inte särskilt organiserat arrangemang. För grundidén är nämligen densamma som alla tidigare år. Var och en är sin egen arrangör vilket innebär att den som vill sälja tar med ett eget bord eller filt och hittar en plats att sälja på. När dagen är över ansvarar var och en för att städa sin plats och ta med överblivna saker därifrån

Men i själva verket ligger det månader av planering för att allt ska flyta smidigt under dagen. En rad kommunala förvaltningar som till exempel trafikkontoret och park- och natur har kontaktats, polistillstånd har sökts, ett 40-tal funktionärer har utbildats, Bajamajor har hyrts in, ambulerande sjukvårdspersonal och ordningsvakter har engagerats.

• Vi har också engagerat hjälporganisationer som Emmaus, Stadsmissionen och KFUM som kommer att finnas på plats för att ta hand om saker som inte blivit sålda men som fortfarande kan komma till användning, säger Ahmad Alsagoff.

Det kommer att finnas ett stort antal återvinnings- och avfallsstationer utplacerade i Majorna. Kungsladugård och Sandarna. Där går det även att slänga saker som bedöms vara oanvändbara.

Ahmad Alsagoff tycker det är självklart att Hyresgästföreningen är engagerad i och fungerar som motor för Megaloppis.

• Det är viktigt att vara en del av miljö-och hållbarhetsarbetet och värna om återbrukstanken. Det ligger väl i linje med vårt framtidsarbete och vår ambition att vara en bredare samhällsaktör.
  • Megaloppis stämmer också väl in med vårt externa mål ”Roligt att bo”. Jag tycker att sociala aktiviteter som Megaloppis skapar lust och engagemang. Megaloppis lyfter statusen för hyresrätten som boendeform och gör den mer intressant, det blir roligt att bo!
  • Samtidigt som vi bidrar till att uppfylla miljö- och hållbarhetsmål ser vi också en ny trend. Vi vet att det är många som vill göra sig av med saker som andra kan ha användning av. Men det finns många som tagit ett steg längre och som skänker de pengar de får in till välgörenhet.

Trots att söndagen närmar sig med stormsteg känner sig Ahmad Alsagoff tämligen lugn med förberedelserna.

• Jag är trygg med den planering vi har och med de många engagerade människor som kommer att finnas på plats och hjälpa till med genomförandet. Och så har jag ju bokat bra väder också, säger han.

Megaloppis pågår söndagen 27 maj mellan klockan 11.00 – 17.00 i Majorna, Kungsladugård och Sandarna.

• Naturresurser

• engagemang