​Stort intresse för bostadspolitisk debatt

Att intresset för bostadspolitik är stort rådde det inget tvivel om när Hyresgästföreningen Centrum i Göteborg bjöd in till seminarium i Arena: Första lång på tisdagskvällen. Det var helt fullsatt i lokalen och många ville ställa sina egna frågor kring bostadspolitik.

Först ut att debattera var Liberalernas Axel Darvik och Hyresgästföreningens regionordförande i västra Sverige Kristofer Lundberg. Fokus hamnade på Liberalernas förslag att ombilda hyresrätter, framförallt i förorternas miljonprogram, till bostadsrätter

– Ska kommunen bygga nya lägenheter behöver de ha en egen insats. Allmännyttan säger att de senarelägger renoveringar och upprustningar i befintliga hyresrätter för att kunna bygga nytt. Det är inte hållbart i längden. Vi måste kunna göra både och. Då behöver man göra ombildningar så att man kan bygga nytt, sa Axel Darvik.

Kristofer Lundberg menade att det är fel att låta hyresgäster själva bekosta satsningar på nya bostäder genom ombildningar och efterfrågade statliga satsningar.

– Faktum är att efterfrågan är störst på billiga hyresrätter. Vi ser idag att allt fler lever i social utsatthet och att allt fler inte har råd att få vardagen att gå ihop. Att då rikta en politik som handlar om att man ska ta lån och skuldsätta sig för livet är oansvarigt.

Efter pausen samtalade Kjell Björkqvist (L) som är ordförande för den kommunala bostadskoncernen AB Framtiden med Hyresgästföreningens ordförande Marie Linder. Ett samtal där både kommunal och statlig bostadspolitik diskuterades.

Kjell Björkqvist framhöll vikten av att få till en blandning av olika typer av bostäder i hela Göteborg och tyckte att frågan om ombildningar lyfts ur proportion.

– Det finns inte en sådan stor ombildningsvilja som det låter som. Det vi vill göra är att skapa bättre boendeområden. Skulle alla bo i billiga hyresrätter blir det inte det blandningen som vi vill få till. Vi ska bygga bostadsrätter och villor men också hyresrätter.

Marie Linder efterfrågade fler bra bostadspolitiska åtgärder från regeringen och ifrågasatte förslaget om marknadshyror i nyproduktion.

– Det är svaret på en fråga ingen ställer. Det är helt vansinnigt. Vi skapade allmännyttiga bostadsbolag för att kunna hålla i bostadsförsörjningen och det är det vi måste göra. Vi på Hyresgästföreningen föreslår statliga topplån. Det skulle kunna vara ett sätt att hjälpa till med bostadsfinansiering och fram till dess är det viktigt att hålla i investeringsstödet, sa Linder.

• Lokal/regional påverkan

• marknadshyra
  • bostadsbyggande
  • bostadsbrist