Stort intresse när Aktivitetshuset i Hammarkullen invigdes

I går eftermiddag var det officiell invigning av det nya Aktivitetshuset i Hammarkullen. Ett stort antal Hammarkullebor tog chansen att gå en rundvandring i lokalerna och avnjuta sång, dans, orientalisk mat och alkoholfria tropiska drinkar.

Aktivitetshuset som ligger i bottevåningen i ett av hyreshusen på Bredfjällsgatan är 600 kvadratmeter stort. Lokalerna är av varierande storlek och här kan områdets föreningar, nätverk och privatpersoner hyra in sig och med huset som bas bedriva sin verksamhet.

Redan innan gårdagens officiella invigning hade vissa föreningar redan provat på att använda lokalerna. En av dem är föreningen Hoppet som också lagat de piroger och annan plockmat som serverades under invigningen.

Hoppet startade för ungefär tio år sedan och bedriver sedan fyra år tillbaka cateringverksamhet, De runt 50 medlemmarna ör huvudsakligen kvinnor som har en gemensam talang; att laga mat från sina ursprungliga hemländer.

• -Vi vill bryta den onda cirkel som många kvinnor fastnat i, säger Sajaa Alsaidan som är äldst i en syskonskara på nio systrar som ligger bakom Hoppet.
  • -Det här är kvinnor som drömmer om en bättre tillvaro och vill skapa sig en egen försörjning och då är Hoppet ett steg på vägen.

Att driva cateringverksamheten med Aktivitetshuset som bas är inte möjligt eftersom det ställs väldigt höga och speciella krav på hur köken för den typen av matlagning är utrustade. Men Hoppet har också annan verksamhet som barnaktiviteter och hantverksgrupper som de planerar att driva i Aktivitetshuset.

Hyresgästföreningens projektledare Alfredo Torrez är en av dem som kommer att arbeta i Aktivitetshuset.

• -Jag är verkligen nöjd med uppslutningen här i kväll, säger han. Nu är vi igång och kan börja att tillsammans med Hammarkulleborna utforma verksamheten i huset.

Aktivitetshuset drivs gemensamt av Hyresgästföreningen, Stadsdelsförvaltningen Angered och Bostadsbolaget. Målet är att öka trivsel, trygghet, gemenskap och delaktighet i området och bidra till målen om en mer jämlik stad.

Vill du läsa mer om föreningen Hoppet: http://hoppet.org/

• Frivilligarbete

• engagemang