Bostadsfrågan i centrum på Göteborgs kulturkalas

Under Göteborgs kulturkalas 12-17 augusti förvandlas delar av Bältesspännarparken till ett Almedalen i miniatyr. Både de kommunala bostadsbolagen inom Framtiden-koncernen och Hyresgästföreningen finns på plats i parken under kalasdagarna för att diskutera bostadsfrågor och stadsplanering med göteborgarna.

Temat för bostadsbolagen är ”Tillsammans bygger vi Göteborg” och i koncernens gemensamma tält har besökarna bland annat möjlighet att titta på framtida byggprojekt, ta del av högintressanta debatter och lämna sina idéer kring framtidens boende. Med hjälp av 9 000 byggklossar kan besökarna även bygga sin egen vision av hur framtidens Göteborg kan se ut. Bostadsbolagen erbjuder också de populära vattenbollarna i Barnens kulturkalas i Trädgårdsföreningen, varvat med lekar, tävlingar och pyssel.

Hyresgästföreningen har sin mobila lägenhet på plats och med den som bas varvas kultur och underhållning med spänstiga panelsamtal och politikerutfrågningar.  Föreningen har ett genomgående tema för varje kalasdag så under veckan blir det panelsamtal om bland annat ungas bostadssituation, ny- och ombyggnation samt segregation.  Hyresgästföreningen finns även på plats på Barnens Kulturkalas i Trädgårdsföreningen där unga besökare bland annat har möjlighet att odla en egen växt.

Alla arrangemang under veckan är naturligtvis helt gratis för besökarna och alla är varmt välkomna att ta del av diskussionerna kring en av Göteborgs viktigaste framtidsfrågor.

Du hittar hela veckans program i den bifogade filen.

Du som vill veta mer välkommen att kontakta:

Hasse Kvint, ordförande Hyresgästföreningen Centrum, tel 0768-93 60 60

Henrik Dahlberg, Familjebostäder, tel 0703-33 65 74

• bostadsbyggande
  • segregation
  • trygghet
  • ombyggnation
  • engagemang
  • stadsplanering

Hyresgästföreningen organiserar 70 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.