Förbo AB vill höja hyran med upp till 20 procent

750 hushåll hos kommunägda bostadsbolaget Förbo riskerar rejält höjda hyror nästa år. Bolaget anser att dessa lägenheter har för låg hyra i jämförelse med likvärdiga fastigheter och kräver höjningar på mellan 10-20 procent.

De 750 lägenheterna ligger i samtliga Förbos fyra ägarkommuner Härryda. Kungälv, Lerum och Mölndal.

Förbo, som för andra året i rad förhandlar med hjälp av privatvärdarnas organisation Fastighetsägarna GFR, vill även höja hyrorna i sitt övriga bestånd. Hyreskravet för 4 733 lägenheter ligger i genomsnitt på 2,3 procent från årsskiftet.

Hyresgästföreningen har i förhandlingarna om nästa års hyror begärt största möjliga återhållsamhet från hyresvärdarnas sida.

- Det här kravet är allt annat än återhållsamt vilket förvånar oss mycket, säger Göran Moberg, förhandlingsledare hos Hyresgästföreningen. Med tanke på både det samhällsekonomiska läget och på hyresgästernas ekonomi hade vi förväntat oss ett större ansvarstagande från bolagets sida.

De lägenheter där Förbo och GFR kräver ytterligare höjningar
på mellan 10-20 procent ligger på följande adresser:

Härryda: Brattåsvägen 15-26, Stationsvägen 19-33

Kungälv: Långgatan 5

Lerum: Segerstadsvägen 1-10, Segerstadsvägen 3-7

Mölndal: Dotegården 1-41, Smörkullegården 1-14, Almåsgården 6, Peppereds äng 2-43, Peppereds äng, 3, 5, 9-34.

Du som vill veta mer är välkommen att kontakta:
Göran Moberg, tel 031-704 50 30

• Boendefrågor

• hyresförhandlingar

Hyresgästföreningen organiserar drygt 71 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.