Hyran klar hos Bostads AB Poseidon i Göteborg

Årets hyror är klara hos Göteborgs största kommunala bostadsbolag.  Uppgörelsen innebär att hyran höjs med i genomsnitt 1,5 procent från den 1 april i år.

Höjningarna varierar mellan olika bostadsområden och fastigheter beroende på kvalitet och nuvarande hyresnivå. Som lägst blir höjningen 0 procent och som högst 3 procent.

För en hyresgäst som i dag har en hyra på 5 000 kronor och som får den genomsnittliga höjningen på 1,5 procent blir hyran 75 kronor dyrare per månad.

När förhandlingarna inleddes ville Poseidon höja hyran med i genomsnitt 2.75 procent. Kravet gällde från 1 januari i år.

Eftersom hyresuppgörelsen gäller från 1 april betalar hyresgästerna ingen hyreshöjning i efterskott för årets första kvartal.

Poseidon har omkring 26 000 lägenheter i Göteborg.

Genom dagens uppgörelse är hyresförhandlingarna med samtliga tre stora kommunägda bolag, Bostadsbolaget, Familjebostäder och Poseidon, klara. I alla tre bolagen blev snitthöjningen 1,5 procent.

Vill du veta mer om uppgörelsen med Poseidon välkommen att kontakta:

Patrik Hakenmyr förhandlare 031-704 50 63

Vill du mer om förhandlingsläget i sin helhet välkommen att kontakta:

Pedram Kouchakpour, enhetschef förhandling 031-704 50 67

• Boendefrågor

• hyresförhanding
  • bostads ab poseidon
  • hyresförhandlingar

Hyresgästföreningen organiserar 70 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.