Hyresgästföreningen deltar i Pride Varberg för allas rätt till ett bra hem!

I juli arrangeras festivalen Pride Varberg för tredje året i rad och i år finns även Hyresgästföreningen Varberg på plats under parollen Alla har rätt till ett bra hem.

- Det är självklart för oss som organisation att stå upp för alla människors lika värde. Alla har rätt till ett bra hem  och att behandlas med respekt, känna trygghet i grannskapet och våga vara sig själva , säger Anneli Bertilsson, Hyresgästföreningen Varberg.

Det här året har Varberg Pride valt att särskilt uppmärksamma transpersoners utsatta ställning. Malin Gunnarsson, en av festivalens arrangörer, poängterar att få grupper möter lika starkt motstånd som transpersoner.

- Många verkar tro att det går att bortse från känslan av att vara i fel kropp. De kan inte föreställa sig hur djupt det påverkar ens identitet och livsmöjligheter. Transpersoner tvingas in i en fight som de inte själva har valt, säger Malin Gunnarsson i ett uttalande på Varberg Prides webbsida.

- Priderörelsen handlar om att stå upp för allas mänskliga rättigheter men också om att skapa ett tryggt sammanhang där folk kan känna sig speglade och sedda. Vårt mål är att inte behövas, men så länge världen ser ut som den gör så kämpar vi vidare, säger hon.

Varberg Pride utgår från Societetsparken där det är samling inför paraden 1 juli klockan 14.00. Därefter går paraden genom centrala Varberg för att avslutas i Societetsparken där det också bjuds på konserter, underhållning, föreläsningar och dans.

Hela programmet hittar du här http://pridevarberg.com/#2017

För mer information, kontakta Annelie Bertilsson: 0706-705 219

• Juridik

• ett bra hem
  • allas rätt till ett hem
  • pride
  • pride varberg
  • engagemang
  • halland
  • varberg

Hyresgästföreningen organiserar 76 500 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.