Hyresgästföreningen demonstrerar mot ombildningar

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2019 12:31 CET

Hyresgästföreningen demonstrerar mot ombildningar måndag den 4 november.

Alliansen har lagt förslag om att ombilda 4000 hyresrätter i Göteborg de kommande tre åren. Hyresgästföreningen protesterar mot utförsäljningar genom att demonstrera.

På måndag samlas kommunfullmäktige i Göteborg för att debattera nästa års budget. De fyra allianspartierna Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna föreslår att 1000 av allmännyttans hyresrätter i Göteborg ska säljas och bli bostadsrätter nästa år. Fram till mandatperiodens slut handlar det om totalt 4000 hyresrätter som försvinner.

Hyresgästföreningen anser att det behövs fler hyresrätter inte färre. Har kommunen en gång sålt lägenheter är det svårt att köpa tillbaka och det går inte att ersätta befintliga lägenheter med nyproduktion som har högre hyror.

– 4000 hyresrätter hotas att ombildas. Alliansen budget är ett fullständigt angrepp på arbetar- och hyresgästkollektivet. Vi säger nej till ombildningar, utförsäljningar och renovräkning och kommer att demonstrera för att rädda hyresrätten, säger Kristofer Lundberg, regionordförande i Hyresgästföreningen västra Sverige.

Demonstrationen äger rum den 4 november klockan 17.00 på Gustav Adolfs torg i samband med att kommunfullmäktige sammanträder.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta:

Kristofer Lundberg, regionordförande i Hyresgästföreningen västra Sverige, 073-501 21 37

Hyresgästföreningen organiserar 75 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.

Kommentarer (0)

Kommentera