Hyrorna för 3000 lägenheter är klara

Nu har Hyresgästföreningen kommit överens med RCB Fastighetsutveckling om hyreshöjningar för 3000 hushåll i Göteborg.

Överenskommelsen innebär att hyresgästerna hos ett antal privata fastighetsägare kommer att bli mellan 2,3 och 2,75 procent och gäller från 1 januari 2019 fram till 1 juli 2020.

Att höjningarna ser olika ut beror på den aktuella hyresnivån satt i relation till vilken standard, service och underhåll som hyresvärden erbjuder.

- Förhandlingarna har varit väldigt konstruktiva och det har funnits en hög ambition om att komma överens. Det har lett fram till att överenskommelsen gäller i 18 månader vilket är positivt, säger Marcus Atterstam, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen västra Sverige.

I hyresförhandlingar strävar Hyresgästföreningen alltid efter att få till så rimliga höjningar som möjligt.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta:

Marcus Atterstam, förhandlingsledare, 010 - 459 24 44

• Lokal/regional påverkan

• hyresgäster
  • hyror
  • hyreshöjning
  • rcb

Hyresgästföreningen organiserar 75 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.