Hyran för 38 000 hushåll med privatvärdar är klara

Hyresgästföreningen och privatvärdarnas organisation Fastighetsägarna GFR har kommit överens om hyreshöjningar på mellan 0–2,5 procent för 38 000 hushåll i Göteborg.

För majoriteten av hyresgästerna innebär det en hyreshöjning med 2,0 procent.

– Att GFR har valt att vänta in andra uppgörelser har gjort att det har blivit en seg förhandlingsprocess som dragit ut på tiden. Det som är positivt är att vi kommit överens om ett senarelagt hyreshöjningsdatum 2020, säger Anneli Hyökki, förhandlare på Hyresgästföreningen i västra Sverige.

Hyreshöjningen gäller från 1 april 2019 och ett år framåt till april 2020. Hyresgästerna behöver alltså inte betala någon hyreshöjning för januari, februari och mars.

För en trea på 70 kvadratmeter med en genomsnittlig hyra på 6 800 kronor innebär överenskommelse en höjning på mellan 0 och 170 kronor i månaden.

Att höjningen blir olika hög i olika lägenheter beror dels på den tidigare hyresnivån men också på flera olika kvalitetsfaktorer som till exempel lägenhetsstandard, förvaltningskvalitet, service och läge. Du kan läsa mer om hur systemet med hyressättning fungerar här.

När nu uppgörelsen med GFR är klar så har den absoluta majoriteten av hyresgästerna i regionen fått årets hyror fastställda.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta:

Anneli Hyökki, förhandlare, 010-459 24 54

• Lokal/regional påverkan

• västra götalands län
  • hyra
  • hyror
  • hyresrätt
  • engagemang

Hyresgästföreningen organiserar 75 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.