Hyrorna klara för 45 000 lägenheter i Göteborgsområdet

Årets hyror är klara hos ett stort antal privatvärdar i Göteborgs-regionen. Hyresgästföreningen och branschorganisation Fastighetsägarna är överens om hyreshöjningar på mellan 0-3 procent.

Hyreshöjningarna varierar mellan olika bostadsområden och olika fastigheter. Skälet till det är att den nuvarande hyresnivån jämförts med den kvalitet, till exempel standard och skötsel, som erbjuds i boendet.

I Göteborg där drygt 30 000 hushåll berörs varierar höjningarna från 0 upp till 2,8 procent. För majoriteten av hyresgästerna, cirka 27 000 hushåll, blir höjningen mellan 1 och 2 procent, vilket motsvarar 50 – 100 kronor mer i månaden för en lägenhet som i dag kostar 5 000 kronor.

I Göteborg gäller uppgörelsen retroaktivt från 1 januari, vilket innebär att hyresgästerna får betala höjningen för januari, februari och mars i efterhand på hyresavierna för april, maj och juni.

I flera av kranskommunerna gäller hyresuppgörelsen i stället från 1 april och därmed utgår ingen retroaktivitet.  Vilka kommuner som omfattas ser du i sammanställningen här nedanför.

När förhandlingarna inleddes var Fastighetsägarnas ursprungliga krav höjningar på upp till 5 procent.

Du som vill veta mer välkommen att kontakta:

Göran Moberg, förhandlingsstrateg 031-704 50 30, 0708-11 39 32

Carl-Johan Bergström, förhandlare 031-704 50 23

Pedram Kouchakpour enhetschef förhandling 031-704 50 67

Lerum höjningar mellan 1,1–1.95 procent från 1 januari

Härryda: höjningar mellan 1,4–1,95 procent från 1 januari

Härryda: höjningar mellan 1,1–1,4 procent från 1 april

Kungälv: höjningar mellan 0,7-3 procent från 1 april

Ale: höjningar mellan 1,3–2,1 procent från 1 april

• fastighetsägarna
  • hyresförhandlingar
  • ale
  • lerum
  • härryda
  • kungälv

Hyresgästföreningen organiserar 70 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.