Kungälvsbostäder lämnar förhandlingsbordet

Stiftelsen Kungälvsbostäder har avbrutit de lokala hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen. I stället blir det nu den partssammansatta Hyresmarknadskommittén (HMK) i Stockholm som får fatta beslut om 2020 års hyror.

När förhandlingarna om nästa års hyror inleddes krävde Kungälvsbostäder en höjning med 3,9 procent från den 1 januari 2020. Budet justerades senare ned till 3,7 procent. Hyresgästföreningen svarade med ett motbud på 1,0 procent. Då beslutade sig Kungälvsbostäders representanter för att frånträda förhandlingarna.

- Vi blev förvånade eftersom känslan var att vi var precis i början av förhandlingen, säger Hyresgästföreningens förhandlingsledare Anders Rollings.

Kungälvsbostäder är ett bolag med mycket god ekonomi, och när vi nu ser tecken på en avmattning i ekonomin är risken stor att det innebär ett minskat ekonomiskt utrymme för hyresgästerna. Hyresgästföreningens förhandlare anser därför att 3,7 procents höjning är ett på tok för högt hyreskrav.

- Kungälvsbostäder argumenterar dessutom för att de behöver pengar till kommande renoveringar. Vi klargjorde att det är något som inte kan hanteras i en förhandling om den årliga hyran, det måste skötas i en separat förhandling. Annars blir det som att blanda äpplen och päron, förklarar Anders Rollings.

Därmed blir det nu Hyresmarknadskommittén (HMK) i Stockholm som tar över ansvaret för hyresförhandlingen. HMK kommer som ett första steg att lämna ett medlingsbud till Hyresgästföreningen och Kungälvsbostäder. Om någon av parterna inte accepterar medlingsbudet kommer HMK som nästa steg att slutgiltigt besluta om hyresnivån för samtliga 2 800 hyresgäster hos Kungälvsbostäder.

HMK består av tre representanter för Sveriges Allmännytta (tidigare SABO) som är de kommunägda bostadsbolagens organisation, och tre representanter för Hyresgästföreningens riksförbund.

Två överenskommelser om nästa års hyror är hittills klara i Göteborgsregionen. Hyresgästföreningen har kommit överens med Tjörns Bostads AB om en hyreshöjning på 1,8 procent från den 1 februari nästa år för cirka 550 hushåll. Drygt 1 600 hushåll som bor hos privata värdar i Varberg får en höjning på mellan 1,0 och 2,2 procent från den 1 januari 2020.

• Juridik

• om oss

Hyresgästföreningen organiserar 73 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.