Maniifestation mot Fastighetsägarnas agerande i Varberg

På lördag 23 februari klockan 11-13 genomför Hyresgästföreningen Varberg en manifestation på Stora Torget i centrala Varberg.

Aktionen är en protest mot Fastighetsägarna Varbergs agerande i samband med strandningen av förhandlingarna om årets hyror.

Redan dagen efter strandningen fick hyresgästerna i de cirka 2 250 privata hyreslägenheter som berörs ett brev från Fastighetsägarna. I breven fanns en ny hyra angiven som hyresgästerna ombeds att godkänna genom att underteckna och skicka tillbaka brevet.

”Om hyreshöjningen inte godkänns kommer vi att vända oss till Hyresnämnden i Göteborg för att få vår begäran prövad. Då kallar Hyresnämnden dig till ett sammanträde”, heter det vidare i brevet. En formulering som många hyresgäster uppfattat som direkt hotfull.

Lördagens aktion på torget har därför ytterligare ett syfte, Hyresgästföreningen vill genom att finnas ute på stan informera de många oroliga hyresgäster som hört av sig och undrat vad de ska göra.

Många är till exempel oroliga för att bli vräkta om de inte skriver på. Men att parterna inte kommer överens om den nya hyran är inte en grund för att hyresvärden ska kunna säga upp kontraktet.

Vårt råd till hyresgästerna är därför att inte skriva på och att fortsätta betala den gamla hyran. Blir det en process i hyresnämnden företräder vi våra medlemmar som ombud och de behöver inte närvara personligen i nämnden.

Vill du veta mer: Välkommen till Stora Torget Varberg på lördag mellan 11-13

Du kan också kontakta förhandlingsstrateg Göran Moberg tel 031-704 50 30 och Kerstin Isaksson, ordförande Hyresgästföreningen Varberg 0762-25 24 27

• strandning
  • varberg
  • fastighetsägarna

• Halland

Hyresgästföreningen organiserar 69 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.