Debatt: Värdarna i Uppsala mår väldigt bra – på bekostnad av hyresgästen

Nu är vi mitt inne i den mest hektiska perioden för oss förhandlare på Hyresgästföreningen. Bostadsbolagen bjuder till bords för att diskutera hyreshöjningar inför 2016. Det är den här tiden vi får höra hur synd det är om dem. Det är nu vi får höra hur eftersatt underhållet är, hur taxehöjningarna påverkar dem, hur höga avkastnings- och energikraven är. Det är nu vi får höra att en hyreshöjning vore på sin plats.

Resten av året får vi höra hur bra det går för dem, hur nöjda hyresgästerna är och på vilket vis de gör samhället en tjänst. Vi tycker att det är skrämmande. Med de analyser och kartläggningar vi har gjort kan vi konstatera att det förmodligen aldrig varit lönsammare att äga och förvalta fastigheter än nu. Avkastningen är rekordhög, räntorna rekordlåga och vinsterna har aldrig varit större. Färska siffror visar att totalavkastningen för bostadsfastigheter ligger på drygt sju procent per år.

I Uppsala har vi ett antal större privata hyresvärdar. Här hittar vi bland andra Heimstaden, Rikshem, Diligentia, Stena, Graflunds och Byggvesta. Alla visar väldigt fina resultat och många av dem ger miljoner i utdelning. Pengar som borde gå till bra bostäder till en rimlig kostnad hamnar istället i orimligt stora plånböcker. För att möta det eftersatta underhållet och avkastningskraven ställs istället förväntningar på orimliga hyreshöjningar. Frågan man ställer sig är om hyresvärdarna lever i samma verklighet som vi när vi får yrkanden som långtifrån rimmar med ett samhällsansvar.

Hyresgästen är den stora förloraren bland de boende i Uppsala. Gruppen med hyresgäster är den som har minst pengar att röra sig med när boendet är betalt. Den grupp som redan har kapital, de som kan köpa sina bostäder, är de stora vinnarna. Att samhället segregeras är väl inte särskilt konstigt när de som har svagast ekonomi får de högsta ekonomiska kraven på sig?

Inför årets förhandlingar förväntar vi oss sakliga och konstruktiva diskussioner baserade på hur verkligheten ser ut. I en tid av deflation och rekordlåga räntor, då vill vi se rekordlåga yrkanden. En rimlig hyresutveckling är viktig för samhällsekonomin. En rimlig hyresutveckling är bra för samhället.

Vi är redo att ta vårt ansvar för årets hyresförhandlingar. Nu är det upp till bevis om fastighetsägarna är redo att ta sitt.

Helena Nordlund, Isabelle Melin och Lena Jansson Nordin
Förhandlingsledare, Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle