Hyresgästföreningen tränar på civilkurage

Nyhet   •   Mar 29, 2019 15:11 CET

Anna Johansson Dahl utbildar Hyresgästföreningens anställda och förtroendevalda i civilkurage.

Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle gör en satsning på att utbilda anställda och förtroendevalda i civilkurage. Först ut är regionstyrelsen och de tjänstepersoner som jobbar med lokal utveckling. Sedan är tanken att träningen ska fortsätta att spridas ut i organisationen.

Varför är det viktigt att träna civilkurage, Anna Johansson Dahl, verksamhetsutvecklare som håller i träningen?

- Därför att precis som med andra saker du vill bli bra på måste du träna på det. Det finns en uppfattning om att civilkurage är något någon har, men jag är övertygad om att det är något vi kan träna upp. Det finns också en uppfattning om att civilkurage är att göra ett hjältedåd men jag tror vi måste bredda begreppet till ingripande i alla situationer när någon blir förtryckt.

Varför ska en organisation som Hyresgästföreningen träna sig i detta?

- För att vi har en värdegrund som väldigt tydlig markerar att diskriminering inte är okej, och varken tjänstepersoner eller medlemmar ska agera diskriminerande. Jag tror inte det är möjligt för någon att aldrig agera diskriminerande, det gör vi alla. Däremot tror jag att vi blir bättre på att upptäcka och ingripa när diskriminering sker om vi tränar civilkurage.

Vilka är de bästa tipsen för att våga visa civilkurage i praktiken?

- Träna! Be en kollega eller kompis om hjälp att säga sånt du tycker är svårt att ingripa mot, och testa sen olika sätt. Du kan testa säga ifrån, hitta nytt fokus på problemet eller komma med förslag på lösningar. Det är bara några tips, det finns hur många sätt som helst.

Vilken bakgrund har du kring civilkurage?

-Jag har jobbat som projektmedarbetare i en organisation som heter Vardagens civilkurage. Jag har varit tränare i civilkurage sen jag började jobba där och har hållit träningar för en massa olika grupper. De roligaste träningarna är de där människor känner igen sig så mycket i situationer så de blir berörda och peppade på att träna på civilkurage.