På jakt efter skräpjägare

Snart finns det Skräpjägare ute i Alftas bostadsområden. Hyresgästföreningen och bostadsbolaget Aefab satsar på ungdomar i ett projekt som omfattar både miljö- och integrationsfrågor.

-Vi vill engagera ungdomar till att bli Skräpjägare och ambassadörer ute i sina bostadsområden. Som Skräpjägare håller man lite koll på sitt område, och är en länk både till oss i Hyresgästföreningen och till Aefab. Är det skräpigt eller stökigt på området så hör man av sig till oss, säger Marlene Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen Bollnäs-Ovanåker.

Att det finns många barn- och ungdomar som är villiga att jaga skräp och jobba för ett renare bostadsområde visade sig inte minst vid en försommarfest som Hyresgästföreningen och Aefab anordnade på Oldaniels. Där fanns bland annat en skräp-fiskdamm som lockade många.

-Vi ställde ut återvinningstunnorna på gården. Sedan fick barnen fiska upp olika sorters skräp från fiskdammen, och prova att slänga det i rätt tunna. Som pris fick de en godispåse och en Skräpjägar-tröja, berättar Marlene Johansson.

Att ta ansvar och fungera som förebild för andra barn och ungdomar är också en möjlighet att växa som person. Marlene Johansson framhåller att de ungdomar som engagerar sig har möjlighet att på sikt gå olika utbildningar i Hyresgästföreningens regi.

Nu ska Marlene Johansson ge sig ut i grundskolan och informera om projektet för ungdomar i årskurserna 6-9, tillsammans med Hyresgästföreningens verksamhetsutvecklare Kicki Nyberg Roos. Marlene Johansson hoppas att även många nyanlända ungdomar är sugna på att vara med.

-Det här projektet kan underlätta integrationen på många sätt. Dels blir det en naturlig träffpunkt för ungdomar med olika bakgrunder, dels blir de nyanlända ungdomarna med sina språkkunskaper en naturlig länk till föräldragenerationen, säger Marlene Johansson.

-Det här känns verkligen som ett spännande och meningsfullt projekt!

• skräpjägare
  • alfta