400 namn samlades in i Västerås mot orättvis skatt

Under Hyresgästföreningens aktionsdag på Skallberget i Västerås samlade man in cirka 400 namn mot hyrskatten, ett uttryck för den ekonomiska politik som gynnar ägt boende framför hyresrätten. Totalt satsar staten närmare 40 miljarder per år för att subventionera ägt boende, medan hyresrätten inte får något stöd alls.

-          Begreppet hyrskatt är ett utryck för denna orättvisa. Hyrskatten innebär att färre hyresrätter byggs, att hyrorna blir onödigt höga och att renoveringar blir mycket dyra för hyresgästen, säger Jens Lundberg, utredare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen kommer under hösten att kampanja mot hyrskatten i hela landet och namnen kommer senare att lämnas till Anders Borg.

-          Roligt att komma igång med kampanjen och att så många vill skriva på. Det finns ett tydligt engagemang mot denna orättvisa och vi tror att många fler kommer att skriva under, säger Lundberg.

Jens Lundberg, bostadspolitisk utredare Hyresgästföreningen Aros-Gävle

018 18 93 28