Avorum bästa hyresvärden i Västmanland

Avorum Fastigheter är den av de större fastighetsägarna som har störst andel nöjda hyresgäster i Västmanlands län. Det visar Hyresgästföreningens senaste medlemsenkät.

- Vi riktar ett stort grattis till hyresvärden Avorum! De får 71 poäng av 100 när hyresgästerna anger hur nöjda de är med sitt boende, säger Mårten Gulin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen.

I Hyresgästföreningens medlemsenkät får de svarande poängsätta sin hyresvärd utifrån flera olika punkter. Avorum får högt betyg på flera stycken av dem, bland annat vad gäller reparation och underhåll och trygghet och säkerhet. Avorums hyresgäster ger också högt betyg på vilken möjlighet de har till inflytande över sitt boende.

- Det är alltid en framgångsfaktor för en hyresvärd att lyssna på sina hyresgäster och ge dem möjlighet till inflytande över det egna boendet och den gemensamma boendemiljön. Vi kan i våra undersökningar se att hyresgäster som upplever att de har inflytande blir mer nöjda med boendet i sin helhet, säger Mårten Gulin.

Hyresgästföreningen agerar på olika sätt för att underlätta hyresgästinflytande och en dialog på lika villkor mellan hyresgäster och bostadsbolag. På många ställen har man upprättat så kallade boinflytandeavtal som reglerar hur det arbetet ska ske. Boinflytandeavtal finns främst med de allmännyttiga bostadsbolagen, som också brukar hamna högt upp på rankningen av hur nöjda hyresgästerna är med sitt boende. I Västmanland har dock det allmännyttiga bostadsbolaget Mimer backat något vad gäller nöjdheten i stort.

- Det är svårt att säga exakt vad det beror på att Mimer har backat i undersökningen, men det visar bara att det är en ständigt pågående process där kommunikationen med hyresgästerna är väldigt viktig, säger Mårten Gulin, som också passar på att slå ett slag för att använda Hyresgästföreningens medlemsenkät som en kunskapsbank.

- Dinvärd.se där vi publicerar våra medlemsenkäter är en guldgruva för hyresgäster som ska flytta. Där kan man lätt gå in och söka vilka hyresvärdar som blivit högst respektive lägst rankade på respektive ort, säger han.

Fakta: Hyresgästföreningens medlemsenkät genomförs regelbundet i delar av Hyresgästföreningens regioner Aros-Gävle, BohusÄlvsborg-Skaraborg (BÄSK), Södra Skåne, Västra Sverige och Stockholm. 2018 genomfördes enkäten i Västmanlands län. Resultatet av undersökningen redovisas på hemsidan dinvärd.se

Kontakt: Mårten Gulin, förhandlingsstrateg, Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle, telefon: 0706-88 12 49, Johan Kretz, förhandlare, Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle, telefon: 0706-00 14 48,  Vicktoria Bagi, pressansvarig, Hyresgästföreningen region Aros-Gävle, telefon: 0702-785101