Bästa allmännyttan finns i Ovanåker

Gävleborgs bästa allmännyttiga bostadsföretag finns i Ovanåkers kommun och heter Alfta –Edsbyns Fastighets AB. Det visar Hyresgästföreningens medlemsenkät vars resultat nu presenteras.

–        Vi vet av erfarenhet att allmännyttan är uppskattad av de boende, och resultatet för Alfta-Edsbyns Fastighets bekräftar det, säger Jens Lundberg, projektledare för undersökningen

Undersökningen har genomförts i Gävleborgs län samt Tierps och Älvkarleby kommuner och de flesta allmännyttorna ligger över snittet. Alfta-Edsbyns resultat är 75/100, att jämföra med snittet för hela undersökningen på 62. Bland de större värdarna sticker de också ut.

Extra nöjd är de svarande med hyresvärdens bemötande där företaget får hela 89 poäng. Mer att jobba med har man med barnens lekmiljö där man får 52 poäng.

–        Alla värdar har något problemområde men roligt med Alfta-Edsbyn är att de ligger högt i de flesta frågor. Nu ska vi fortsätta analysera resultatet för att se om det finns några speciella geografiska områden där företaget kan förbättra sig. Vi vill också sprida deras positiva exempel till andra hyresvärdar, säger Lundberg.

Enkäten har skickats ut till Hyresgästföreningens samtliga medlemmar i Gävleborgs län samt Tierps och Älvkarleby kommuner. Resultaten från enkäten finns publicerade på www.dinvard.se. Support och tips ges av Jens Lundberg.

Mer information: Jens Lundberg, projektledare Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle, 018-18 93 28, jens.lundberg@hyresgastforeningen.se