Demokratifest och streetfotboll i Gottsunda

Tidigare idag presenterade rikspolischef Dan Eliasson en rapport som pekar ut Gottsunda som ett av Sveriges nya ”särskilt utsatta områden”. Hyresgästföreningen har sedan lång tid tillbaka ett stort engagemang i bostadsområdet och 6-7 juli arrangeras en streetfotboll-turnering i samarbete med Sirius och Gränslös fotboll. För att lyfta debatten om hur vi skapar goda och trygga bostadsområden har Hyresgästföreningen dessutom tagit initiativ till demokratifestivalen Mitt ord – min framtid.

Hyresgästföreningen region Aros-Gävle har tidigare arrangerat seminarier under politikerveckan i Almedalen men i år har vi valt att jobba på hemmaplan istället. Under två dagar i juli arrangeras politikersamtal och politikmingel inom ramen för demokratifestivalen Mitt ord – min framtid. Samtidigt bjuds det på streetfotbollsturnering, konstutställning, ansiktsmålning och mycket mer.

Demokratifestivalen i Gottsunda är en mötesplats där människor kan byta idéer och diskutera hur vi skapar ett tryggt boende och en hållbar samhällsutveckling, förklarar Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.

Intresset för arrangemanget har varit stort och Hyresgästföreningen samarbetar med många föreningar och privatpersoner för att göra det möjligt.

- Vi har på kort tid lyckats fånga upp ett stort engagemang. Vi möter massor av människor som vill förändra och som har idéer. Alla politiker som säger sig vilja skapa trygga och bra bostadsområden borde komma hit och lyssna på de boende, säger projektledaren Vicktoria Bagi.

Politikerpaneler arrangeras på stora scenen bägge dagarna. På torsdagen kl 14- 15 och på fredagen kl 12-13. All övrig tid kommer det gå att politikmingla utanför Hyresgästföreningens husbil.

Några av de politiker som redan tackat ja till att medverka är riksdagsledamöterna Gustaf Lantz (S) och Rossana Dinamarca (V), samt kommunalrådet Erik Pelling (S).

Arrangemanget äger rum i Gottsunda centrum, närmast Svenska kyrkan. Fotbollen spelas på parkeringen och delar av programmet kommer även äga rum inne i Kulturpunkten. Programmet pågår kl 12-18 bägge dagarna.

Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen, tel. 0104591137

Vicktoria Bagi, projektledare Mitt ord – min framtid, tel. 070-2785101

Johan Lindahl, pressekreterare, Hyresgästföreningen region Aros-Gävle, tel.072-7125129

Ian Sirelius, projektledare, Sirus Fotboll, tel.070-9223133