Grannar äter tillsammans för ökad integration

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2016 11:01 CET

Martin och Jessica bjöd Basil och Amer på middag.

Att äta middag tillsammans är ett bra sätt att lära känna varandra. Det tycker Rahaf Abu Shaer på Hyresgästföreningen i Gävle som nyligen startat upp projektet "Halv åtta hos Hyresgästföreningen". Tanken är att svenska och nysvenska familjer paras ihop med varandra för att lära sig mer om varandras matkultur och familjeliv.

Först ut att dela middag var Basil, Amer, Jessica och Martin som tillsammans hade en spännande kväll med mycket språkutbyte och skratt.

Rahaf Abu Shaer tycker att projektet varit lyckat så här långt men hoppas att fler familjer ska anmäla sitt intresse.

- Det finns inget roligare än att lära känna nya människor och att dessutom göra det över en middag i sitt eget hem är både bekvämt och spännande, säger Rahaf Abu Shaer.

Rahaf Abu Shaer, 010- 459 13 02