Höga hyreskrav från privata värdar

En sammanställning Hyresgästföreningen gjort om hyreshöjningskraven från de privata värdarna i Västmanland, anslutna till Fastighetsägarna visar på risk för höga höjningar.

– I Västerås har vi fått in krav på upp till nästan sex procent, vilket ger hyreshöjningar på upp mot 300 kronor för en normalstor lägenhet, säger Hans-Göran Lång och Alf Mölleryd, förhandlingsledarna för förhandlingarna.

Förhandlingarna inleds under november och påverkar tusentals privatboende hyresgäster i elva kommuner. Som skäl för sitt yrkande hänvisar Fastighetsägarna till kostnadshöjningar på respektive ort, lägesfaktorn och förvaltningskvalitén.

–  Det finns all anledning att hålla igen kraven på hyreshöjningar.  Räntan är låg och ekonomin är tuff för många. Löntagarna har manats till återhållsamhet i löneförhandlingarna och för att inte hota köpkraften och den ekonomiska tillväxten bör samma krav ställas på fastighetsägarna, säger Alf Mölleryd och Hans-Göran Lång, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen kommer nu gå igenom Fastighetsägarnas krav inför förhandlingarna och även se hur kraven blir i de kommunala bolagen på respektive ort.

– Räntorna ligger på låga nivåer och den allmänna kostnadsutvecklingen beräknas bli lägre än 2011 under nästa år. Vår målsättning är att komma överens om en hyresnivå som balanserar behovet av underhåll och hyresgästernas förväntningar på rimliga hyror, avslutar Hans-Göran Lång och Alf Mölleryd.

För ytterligare information kontakta:

Hans-Göran Lång, telefon 021-15 39 05, e-post hans-goeran.lang@hyresgastforeningen.se

Alf Mölleryd, telefon 021-15 39 09, e-post alf.molleryd@hyresgastforeningen.se

Privata fastighetsägares, via Fastighetsägarna, hyreshöjningskrav