Höga hyreskrav i Uppsala

En sammanställning från Hyresgästföreningen om hyreshöjningskraven från de privata värdarna i Uppland, anslutna till Fastighetsägarna, visar på risk för höga höjningar.

– I Uppsala har vi fått in krav på över sex procent, vilket ger hyreshöjningar på cirka 300 kronor per månad för en normalstor lägenhet, säger Per Claesson, förhandlingsledare för förhandlingarna.

Högst är hyreskraven i Uppsala där Fastighetsägarna vill ha genomslag för attraktionsvärdet på olika nivåer inom hela kommunen. Hyresgästföreningen arbetar nu för att få ner kraven till nivåer som hyresgästerna kan acceptera.

– Fastighetsägarnas krav är inte rimliga och inte kan bäras av hyresgästerna. I Uppsala tar vi redan i dag hänsyn till lägenhetens läge i hyresförhandlingarna. Att ge läget ett än större genomslag vore ett steg mot införandet av marknadshyror, säger Per Claesson.

Förhandlingarna påverkar tusentals privatboende hyresgäster i sex kommuner. Som skäl för sina yrkanden hänvisar Fastighetsägarna huvudsakligen till kostnadsökningar på respektive ort samt attraktionsvärdet på de större orterna.

– Skälen till att hålla igen på kraven på hyreshöjningar är många. Räntan är låg och vid Riksbankens senaste möte förutspåddes en fortsatt låg räntebana under 2012. Det ekonomiska läget är tufft för många, med en fortsatt eurokris är risken stor för en fortsatt ekonomisk stagnation nästa år. Löntagarna har manats till återhållsamhet i löneförhandlingarna för att inte hota köpkraften och den ekonomiska tillväxten. Samma krav bör ställas på fastighetsägarna, säger Claesson.

För ytterligare information kontakta:

Per Claesson, förhandlingsledare Hyresgästföreningen, per.claesson@hyresgastforeningen.se, 018 18 93 18.

Isabelle Melin, förhandlingsledare Hyresgästföreningen, isabelle.melin@hyresgastforeningen.se, 018 18 93 07.

• Uppsala