Hyresgäst som hotats med uppsägning har fått rätt i Svea Hovrätt

Hyresgäst boende i centrala Arboga som hotats med uppsägning har nu fått rätt i Svea Hovrätt.

Hyresvärden ville säga upp hyresgästen Lena Westerberg och som grund för uppsägningen anger han i ansökan till Hyresnämnden att hyresgästen ”integrerar, söker konflikt och uppviglar andra”. Hyresvärden har aldrig konkret kunnat tala om vad han avsett med sina påstående. Lena Westerberg upplever det som antaganden.

Hyresvärden, som bor på samma gård som Lena Westerberg, har flera gånger tidigare försökt säga upp hennes 21-åriga hyresavtal. 2011 sade han upp hyresgästen första gången, men förlorade i Hyresnämnden. Lena Westerberg fick rätt att bo kvar. Hyresvärden överklagade då till Hovrätten men förlorade även i den instansen.

- Jag är väldigt glad över beslutet eftersom det visar att en hyresgästs rätt till sitt hem är stark och inte ska behöva ge vika när hyresgästen vänder sig till Hyresnämnden och andra myndigheter för att ta tillvara sina rättigheter. Hyresvärden å sin sida agerar högst oprofessionellt genom de flertal uppsägningar som skett med olika bagatellartade händelser som grund. En seriös hyresvärd beter sig inte på det viset mot sina hyresgäster, säger Anna Hallberg, jurist hos Hyresgästföreningen.

Lena Westerberg är glad över Hovrättens beslut.

- Hyresvärden tycks tro att han har immunitet mot rättvisan, men den ska gälla honom likväl som mig och min sambo. Vi kommer att bo kvar. Det här är vårt hemma. Vi vill fortsätta leva ett lugnt och bra liv tillsammans med vänner och familj och slippa bli anklagade för saker som vi inte har gjort. Vi är tacksamma för den hjälp och stöttning som vi har fått av Hyresgästföreningens jurist Anna Hallberg, som har varit enastående, säger  Lena Westerberg.

Kontaktpersoner:

Lena Westerberg, hyresgäst, telefon 070-3115580