Hyresgästföreningen beklagar Mimers beslut att sälja

Det allmännyttiga bostadsbolaget Mimer har beslutat att sälja fyra fastigheter på Bäckby och Skallberget. En försäljning som berör sammanlagt 749 lägenheter, som i och med utförsäljningen kommer att få en annan hyresvärd.

Som anledning nämns att Mimer gärna ser fler aktörer verka på dessa områden.

- Vi på Hyresgästföreningen beklagar Mimers beslut att sälja. Alla våra medlemsundersökningar visar att Allmännyttan ligger i topp när det kommer till förvaltning och ses som trygga och stabila hyresvärdar. Idag säljer allmännyttan främst för att ha råd att bygga nytt, även om man väljer att nämna andra anledningar för sin försäljning.

Köparna är i de allra flesta fall privata fastighetsägare. Husen är fortsatt hyresrätter, men i privat ägo. Konsekvensen för allmännyttan blir färre hyresrätter med låga hyror då hyrorna i nyproduktionen är avsevärt högre,

säger Mårten Gulin, förhandlingschef, Hyresgästföreningen Aros-Gävle

Hyresgästföreningen anser att försäljning av kommunala lägenheter bör ses som en sista åtgärd. Ju större allmännytta, desto större verktyg att minska segregationen. Långsiktigt är det en bra affär för kommunen att äga och förvalta hyresfastigheter.

- Man kan fråga sig vart människor som redan idag har svårt att betala sin hyra ska bo i framtiden, avslutar Mårten Gulin.