Hyresgästföreningen och Hallstahem överens om nya hyror för 2012

Hyresgästföreningen och Hallstahem har kommit överens om nya hyror för 2012. Bostadsföretaget redovisade ett höjningskrav på 3,1 procent. Förhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Hallstahem resulterade i att hyrorna höjs med 2,45 procent från 1 januari 2012.

Det betyder en höjning med cirka 115 kronor per månad för en lägenhet på drygt 60 kvadratmeter.

-Höjningen beror till stor del på högre taxorpå fjärrvärme, sophämtning och el, säger Alf Mölleryd, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen. Vi uppmanade kommunpolitikerna i ett tidigt skede att verkligen analysera vad höjda taxor innebär för den enskilde hyresgästen. Det
slår hårt för många som har det tufft ekonomiskt. Och detta sker i ett läge då den vanliga löntagaren uppmanas hålla igen på lönekraven.

Men nu har vi träffat en överenskommelse och Hallstahem har också genomfört nödvändiga besparingsåtgärder. Det måste också finnas resurser till nödvändigt underhåll. Det är viktigt för hyresgästerna att standarden är OK, avslutar Mölleryd.

För ytterligare information kontakta:

Alf Mölleryd, förhandlingsledare
Hyresgästföreningen region Aros-Gävle, 021-15 39 09