Hyresgästföreningen och Mimer överens om 2016 års hyror – i snitt 0,52 %

Under förra veckan kom Hyresgästföreningen och Mimer till avslut i hyresförhandlingen för 2016. Höjningen kommer att bli 0,52 % i genomsnitt men förändringen berör bara 3 887 av Mimers 11 052 lägenheter. De lägenheter som berörs kommer att få en hyreshöjning på 0,2 - 5 %.

- Vi kunde ganska snabbt komma till en överenskommelse i årets förhandlingar. Mimer visar förståelse för hur den ekonomiska situationen ser ut idag, berättar Britt-Lis Bivall, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle.

Förutom den årliga hyreshöjningen har Hyresgästföreningen och Mimer även förhandlat om en omfördelning av hyror i nio fastigheter som är byggda under 2000-talet. En del lägenheter kommer att få hyreshöjningar medan vissa kommer att få sänkningar. Höjningarna och sänkningarna kommer att ta ut varandra under en flerårsperiod. Till 2016 kommer de högsta höjningarna att bli 5,1 % medan de största sänkningarna hamnar på -14 %.

- Det här är positivt. Det finns lägenheter som har haft hög hyra medan andra har haft förhållandevis låg i samma fastighet. Om vi kan jämna ut toppar och dalar inom dessa fastigheter kan vi minska topparnas bruksvärde. Förhoppningsvis kan det här göra att vi långsiktigt håller nere de högsta hyrorna i Västerås, förklarar Britt-Lis Bivall.

Den nya hyran gäller från första januari 2016.

För mer information kontakta:
Britt-Lis Bivall
Telefon: 010 – 459 13 05