Hyresgästföreningen och NVK överens om nya hyror för 2011

Förhandlingen mellan Hyresgästföreningen och NVK (Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund) har resulterat i att bostadsbolaget höjer hyrorna från den 1 mars med 2,8 procent i Fagersta och i genomsnitt 2,99 procent i Norberg.

- Parterna hade konstruktiva förhandlingar och alla var överens om att de höga taxorna slår hårt samt att det är viktigt att få utrymme för nödvändigt långsiktigt periodiskt underhåll, säger Alf Mölleryd Förhandlingsledare.

Inför förhandlingsstarten hade bolaget redovisat ett höjningsbehov på 3,4 procent på det ordinarie beståndet och 2,8 procent på särskilda boendet i Fagersta från 1 januari.  I Norberg var kraven på genomsnitt 3,86 procent från den 1 januari.

Skälen till höjningsbehovet är höjda taxor och avgifter, räntehöjningar och ett stort underhållsbehov.

I Fagersta kommun höjdes hyrorna med 2,8 procent på det ordinarie bostadsbeståndet. Det motsvarar 2,3 procent på årsbasis (12 månader).

För hyresgäster som bor i så kallat särskilt boende blir hyreshöjningen 2,3 procent, vilket motsvarar 1,9 procent på ett år.

Hyran för carportar höjs med 10 kronor/månad.

I Norberg höjdes hyran med i genomsnitt 2,99 procent, vilket motsvarar 2,5 procent på årsbasis. Hyreshöjningen stadsdel för stadsdel:

•           Skallberget + 2,4 procent
  •           Resedan och Syrenen + 3,2 procent
  •           Svanen (93 lägenheter) + 2,9 procent
  •           Svanen (18 lägenheter med högre standard) + 4,7 procent

Hyran för varm- och kallgarage höjs med 10 kronor i månaden.
Hyran för parkeringsplats med motorvärmare höjs med 5 kronor i månaden.

­För ytterligare information kontakta:
Alf Mölleryd, förhandlingsledare, mobil 0706 90 06 25 alf.molleryd@hyresgastforeningen.se

Laila Jensen, förtroendevald för Hyresgästföreningen, mobil 070 530 07 62

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar hyrorna för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.

• nvk
  • förhandlingar
  • hyresökning

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vi finns representerade i ca 3 000 bostadsområden. Det finns drygt 11 000 förtroendevalda som har valt att arbeta aktivt för HYresgästföreningen.