Hyrorna i Uppsalahem klara

Hyresgästföreningen är överens med Uppsalahem i årets hyresförändringar. Hyrorna höjs i snitt med 1,59 procent, fördelat mellan 0,5 och 2,2 procent. De lägsta höjningarna gäller nyproducerade lägenheter och de som nyligen renoverats.

-  Vi har systematiskt arbetat för att hålla tillbaka hyreshöjningarna där hyrorna redan är höga, till exempel i nyproducerade och i ombyggda lägenheter, säger Helena Åhlberg, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen.

Uppsalahem är Uppsalas största hyresvärd och en av Sveriges största allmännyttor. Överenskommelsen gäller drygt 11 000 lägenheter i Uppsala. Bolagets utgångsbud i förhandlingarna var 2,59 procent. För en normaltrea på 77 kvadratmeter är hyreshöjningen cirka 100 kronor per månad.

-  Vi är glada att ha kunnat spara mer än åtta miljoner för hyresgästerna i Uppsalahem genom att få en lägre nivå på höjningarna, säger Helena Åhlberg.

Hyrorna börjar gälla första juli.

Lena Jansson Nordin, förhandlare
018-18 93 07,  0727-14 58 16