Mimers höjningskrav högre i år

Allmännyttan i Västerås, Mimer med nästan 11 000 lägenheter, yrkar på en hyreshöjning i samtliga lägenheter.

I genomsnitt kräver man 3,5 procent och yrkandet är differentierat för olika lägen.

Mimer hänvisar till ökad inflation och ökade priser för bland annat fjärrvärme.

–  Fjärrvärmetaxorna höjs mycket drastiskt det kommande året. Detta är ett resultat av politiska beslut i Mälarenergi AB. Politikerna måste också ta ansvar för att hyrorna ska ligga på rimliga nivåer, säger Alf Mölleryd, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

För en genomsnittlig lägenhet innebär kravet en höjning med 168 kronor per månad.

–  Det finns all anledning att hålla igen kraven på hyreshöjningar. Ekonomin är tuff för många. Löntagarna har manats till återhållsamhet i löneförhandlingarna och för att inte hota köpkraften och den ekonomiska tillväxten bör samma krav ställas på fastighetsägarna, säger Alf Mölleryd.

Nu går Hyresgästföreningen igenom Mimers krav.

–  Vår målsättning är att komma överens om en hyresnivå som balanserar behovet av underhåll och investeringar hyresgästernas förväntningar på rimliga hyror, avslutar Mölleryd.

För ytterligare information kontakta:

Alf Mölleryd, Telefon 021-15 39 09 E-post alf.molleryd@hyresgastforeningen.se

• Västmanland