Nya hyrorna i Arbogabostäder lägre än företagets krav

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2011 08:43 CET

Förhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Arbogabostäder AB har resulterat i att bostadsbolaget nu höjer hyrorna med 2,9 procent från årsskiftet.

Företagets ursprungliga krav var en höjning med 4,4 procent. Efter förhandlingar med Hyresgästföreningen blev resultatet istället 2,9 procent. En bidragande förklaring till hyreshöjningen är den åttaprocentiga ökningen av fjärrvärmepriserna.

- Vi kom ner en bit men vi hade ändå gärna sett en lägre hyreshöjning, säger Hans-Göran Lång, förhandlare för Hyresgästföreningen. Vi ser med oro på den kraftiga taxehöjningen på fjärrvärmen som genomförts.

För ett hushåll som betalar 4 500 kronor per månad i hyra betyder uppgörelsen 131 kronor mer i månaden. Hyresgäster som bott i samma lägenhet i tio år eller längre ges en trohetsrabatt på 500 kronor på juli månads hyra.

För ytterligare information kontakta:
Hans-Göran Lång, förhandlare
Telefonnummer: 070-3283902