Nya krav på förändrad bostadspolitik

Under torsdagen presenterar Hyresgästföreningen sina krav på hur bostadspolitiken i Uppsala bör utvecklas för att möta de stora problem som kommunen har. Från klockan 12 och fram till lördag finns föreningen på plats vid Stora torget i Uppsala med en mobil lägenhet för att påminna om de stora problem som Uppsala har med bostadsbrist. Lägenheten är cirka 15 kvadratmeter och möblerad som ett hem där man kan tänka sig att en ungdom bor. Press, politiker och allmänhet bjuds in till lägenheten för att prata om bostadsfrågan.

-  I Uppsala finns det ett stort behov att bygga mer bostäder, och det finns en stor efterfrågan på hyresrätter. Det som byggts de senaste åren har ofta väldigt höga hyror. Det är inget unikt Uppsalaproblem, men det går att bygga billigare och kommunen har inflytande över detta, säger Jens Nilsson, bostadspolitisk talesperson för Hyresgästföreningen i Uppsala.

Ett viktigt krav i det nya bostadspolitiska programmet är att nybyggda hyresrätter måste ha hyror som även ungdomar och pensionärer har råd med, utan att bli beroende av bidrag. Dessutom pekar Hyresgästföreningen på de dyra hyrorna efter upprustningar av hyresrätterna. Man vill också att andelen hyresrätter ökar. Idag ligger kommunen under rikssnittet på andel hyresrätter, vilket bland annat gör at företag har svårt att rekrytera och skapar problem för studenter.

-  Många av våra medlemmar är oroliga för boendekostnaderna och vi kräver ett politiskt ansvar för att kostnaderna inte ska rusa iväg, de partier som kan jobba för det är värda hyresgästernas stöd inför valet, säger Jens Nilsson.

Det bostadspolitiska programmet finns bifogat.

Lägenheten finns på plats på Stora Torget från 12 på torsdagen.

På fredagen finns vi på plats från cirka 10-18.

På lördag kommer Hyresgästföreningens ordförande Barbro Engman. Lägenheten är öppen mellan 10 och cirka 17. (Mer info om Barbro Engmans besök kommer.)

För mer information:

Kontakta:

Jens Lundberg, bostadspolitisk utredare, 018 18 93 28.

Jens Nilsson, bostadspolitisk talesperson Hyresgästföreningen Uppsala, 073 643 00 85

• Uppsala