Nytt avtal för renoveringar på Södra Kvarngärdet

Förhandlingarna om de nya hyrorna för renoveringarna av Rikshems fastigheter på Södra Kvarngärdet i Uppsala är nu avslutade.

-  Det är alltid en utmaning att hitta hyresnivåer som är rimliga, säger Linda Forsberg, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen. Men vi är mycket nöjda med en bra intrappning av hyrorna, den hittills högsta och längsta i Uppsala

Intrappningen innebär att de nu boende får hyreshöjningen stegvis. Efter sex år har den nya hyran införts helt och hållet. Rabatten kan år ett bli så hög som 2 500 kronor per månad för de större lägenheterna. En typlägenhet med tre rum och kök på 77 kvadratmeter får en hyra på 8 977 kronor per månad. Rikshem har också gått med på att hyresgäster med bostadsanpassning får hjälp med det även om de byter lägenhet inom Rikshems bestånd i Uppsala och Knivsta.

-  För oss är det viktigt att hyresgästerna ska ha råd att bo kvar, i brist på detta få tid att söka andra lösningar och då är en intrappning en god idé. Men för att hyror efter renovering ska hamna på nivåer som alla har råd med måste vi se ett politiskt ansvar för miljonprogrammen, säger Linda Forsberg.

För att minska hyreshöjningarna efter renoveringar föreslår Hyresgästföreningen bland annat att ROT-avdraget ska ges även till hyresrätter, något som exempelvis MP lovat inför valet.

Linda Forsberg,  070 975 90 14

• Uppsala