Oacceptabla krav på hyreshöjningar i Kvarnengallerian

Hyresgästföreningen reagerar starkt på kraven på höga hyreshöjningar i Kvarnengallerian. Fastighetsägaren Andersson & Company och Alm equity kräver höjningar på 20 procent och hänvisar till ett begrepp som inte finns i lagstiftningen.

-          De säger att de vill ha attraktivitetshyror, men något sådant begrepp finns inte. Kreativiteten är mycket stor från hyresvärdarna när det gäller att hitta motiveringar för att få upp hyresnivåerna, säger Per Claesson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyresnivåerna i Uppsala är redan anpassade efter bland annat läge och andra kvaliteter.

Kvarnengallerian såldes av kommunala UKFAB för drygt ett år sedan, nu börjar konsekvenserna bli tydliga. Bolaget som köpte tar inte hänsyn till hyresgästernas intressen. Just detta befarade Hyresgästföreningen.

-          Det var därför vi protesterade mot försäljningen, säger Cecilia Staland, ordförande för Hyresgästföreningen i Uppsala. Kommunen sålde till en kortsiktig ägare som vill driva upp hyrorna och köra ut hyresgästerna.

Staland är oroad för att hyreshöjningar som denna kan leda till att bolagen byter hyresgäster och sen ombildar fastigheterna till bostadsrätter. Bristen på hyresrätter till rimliga priser är tydlig i Uppsala.

-          Utvecklingen i Uppsala är mot allt högre hyresniåver. På sikt drabbar detta Uppsalas tillväxt när allt större del av inkomsten går till hyran. Uppsalas politiker bär ett tydligt ansvar för detta och måste agera, säger Staland.

Förhandlingarna om hyrorna kommer att fortsätta men beskedet från Hyresgästföreningen är tydligt.

-          Vi accepterar inte detta, kraven måste ner långt under 20 procent och företaget måste med seriösa underlag beskriva varför de kräver dessa nivåer, säger Claesson.

Mer information

Per Claesson, förhandlingsledare Hyresgästföreningen, 018 18 93 18, 070 975 90 18

Cecilia Staland, ordförande Hyresgästföreningen Uppsala-Knivsta, 070 973 36 90

• Uppsala