​Välbesökt språkcafé i Köping

Ett bra sätt att lära sig svenska på är i samtal över en typisk svensk fika. Det har Hyresgästföreningen i Köping tagit fasta på. Varje tisdag klockan 14.00-16.00 samlas kvinnor från en rad olika länder på ett språkcafé, för att samtala, umgås och lära sig svenska.

Träffarna är välbesökta, och varje träff har olika teman. Det kan handla om rättigheter och skyldigheter i boendet, trygghet, trivsel, skola eller mat. Paula Wahlstedt, vice ordförande i Hyresgästföreningen Köping, är en av eldsjälarna bakom satsningen. Hon fick idén och insåg att det fanns ett stort behov av mötesplatser som denna efter att ha varit på olika kurser och konferenser.

-Det har gått jättebra, deltagarna är så nöjda. Kvinnorna tycker det är bra att få prata med andra kvinnor om jämställdhet, integration och andra samhällsfrågor, säger hon.

Paula Wahlstedt hoppas att kvinnorna på sikt vill engagera sig i det svenska föreningslivet, som Hyresgästföreningen eller andra organisationer.

-Vi kommer att fortsätta att träffas. Det bästa med träffarna är det kulturella utbytet, säger hon.

Språkcaféet anordnas på Hyresgästföreningens expedition på Trädgårdsgatan 14 i Köping, tisdagar klockan 14.00-16.00. Alla som vill är välkomna att delta.

Kontakt för mer information:

Paula Wahlstedt, 076-566 45 69, rop52@hotmail.com,