​Vi kopplar Push-filmen till Uppsala

På söndag anordnar Fyrisbiografen en förhandsvisning av den högaktuella filmen Push, med ett efterföljande samtal mellan regissör Fredrik Gertten, bostadsforskare Åse Richard och komikern Måns Nilsson. Ett av exemplen i den internationella filmen kommer från Valsätra i Uppsala. Hyresgästföreningen Uppsala-Knivsta väljer att koppla filmen än mer lokalt, genom att bjuda in kommunfullmäktiges politiker till filmvisning och efterföljande debatt i oktober.

-Filmen Push har ett internationellt perspektiv, och visar vad som händer när hyresrätter blir en vara på en kapitalstark marknad och människor inte längre har råd att bo. Vi behöver inte gå utanför vår egen stads gränser för att se konsekvenserna av detta. Vi har utförsäljningar på gång i Gottsunda, vilket kan komma att leda till höjda hyror. Hyresrätterna på Sivia torg ska göras om till kontor, och de boende erbjuds ersättningslägenheter med mycket dyrare hyra. Renoveringar och ombyggnationer tvingar också folk att flytta. Det är hundratals människor som berörs av att få den mest grundläggande tryggheten undandragen – rätten till ett hem, säger Jens Nilson, ordförande för Hyresgästföreningen Uppsala-Knivsta.

-Vi vill veta hur våra kommunpolitiker tänker i frågan, och bjuder därför in alla fullmäktiges partier till en filmvisning av Push och en efterföljande paneldebatt och bostadspolitiskt samtal. Vi hoppas att många Uppsalabor kommer och deltar i debatten, lyssnar och diskuterar. I slutänden handlar det om vilken slags samhälle och stad vi vill ha – en levande stad där alla kan bo tryggt, eller en stad bara för människor med tjocka plånböcker, säger Jens Nilsson.

Hyresgästföreningens evenemang äger rum i oktober.

• Visning av Push den 16 oktober kl 18.00 på Filmstaden i Uppsala
  • Bostadspolitisk debatt den 22 oktober kl 18.00 på UKK.

• Uppsala

Jens Nilsson