Bostadsojämlikhet diskuteras på seminarium i Helsingborg

Sverige har mer än bostadsbrist: det råder bostadsojämlikhet och bostadsnöd och vi har fått ett "bostadsprekariat". Bostadsmarknaden erbjuder å ena sidan attraktiva boenden där man kan välja och vraka efter egna önskemål, och å andra sidan en verklighet där man var eller varannan månad måste hitta någonstans att bo – ett rum eller en säng i andra eller tredje hand.

Carina Listerborns nya bok "Bostadsojämlikhet – röster om bostadsnöden" har väckt stort intresse i Malmö och Stockholm. Nu bjuder Hyresgästföreningen in till öppet seminarium om bostadsojämlikhet med efterföljande paneldiskussion.

– Vi är glada att Carina Listerborn kommer till Helsingborg och presenterar sin bok och de berättelser som hon har fått ta del av i och med sitt arbete med den. Rätt till ett bra hem borde vara självklart i Sverige 2019, men tyvärr är det inte så. Jag tror det kan bli riktigt bra paneldiskussion, både utifrån ett nationellt och lokalt perspektiv, om hur bostadsmarknaden akut behöver förändras för att minska klyftorna i vårt samhälle, säger Linus Fast, Hyresgästföreningens regionala bostadspolitiska utvecklare.

Deltar i paneldiskussionen gör:
Carina Listerborn, professor i stadsbyggnad och aktuell med boken Bostadsojämlikhet
Christian Orsing, (M), ordförande för Helsingborgs stadsbyggnadsnämnd
Tobias Bernsand, Kronofogdens förebyggande verksamhet

Moderator för kvällen är Tove Samzelius, doktorand i socialt arbete vid Malmö Universitet och tematisk rådgivare hos Rädda Barnen.

Datum: onsdag 3 april 2019
Tid: kl. 18.00-19.30 – kaffe och kvällssmörgås från kl. 17.30
Plats: Biograf Röda Kvarn, Karlsgatan 7, Helsingborg

Seminariet arrangeras av Hyresgästföreningen, Arena Idé, Bostad 2030 och ABF. Mer info om seminariet på hyresgastforeningen.se