Från nära bostadslös till inflytt i nyrenoverad lägenhet

En hyresgäst i Landskrona blev plötsligt uppsagd då hyresvärden ville totalrenovera hennes lägenhet. Hyresgästen hade begärt att den slitna lägenheten skulle få underhåll, men hon hade ingen aning om att hon kunde bli vräkt.

Kvinnan som inte talar svenska, fick hjälp av en nära vän som tog kontakt med Hyresgästföreningen. Det visade sig att hon för några år sedan skrivit på ett kontrakt med en klausul om att hyresvärden har rätt att säga upp hyresgästen vid renovering.

– Hyresgästen förstod inte texten i avtalet. Om hon förstått innehållet hade hon inte undertecknat det, så sättet som det nya avtalet kom till på var inte okej, säger Lillemor Nordhöj som är jurist på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Bakgrunden var att från början fanns ett annat hyresavtal med ett starkt besittningsskydd. Och anledningen till att ett nytt kontrakt skrivits var att kvinnan separerat och när hon skulle söka bostadsbidrag behövde hon ett nytt hyresavtal där hon stod som ensam boende i lägenheten.

– Eftersom hon knappt kan någon svenska alls, uppfattade hon inte att det nya kontraktet innehöll helt andra villkor. Hyresvärden hade inte heller för avsikt att renovera hela huset utan bara denna enskilda lägenheten och det är inte avsikten med en sådan klausul. Det var vi beredda att ta strid för, berättar Lillemor Nordhöj.

Efter förhandlingar gick hyresvärden till slut med på att erbjuda kvinnan en annan av fastighetsägarens lägenheter i ett bostadshus i närheten.

– Det slutade med att hyresgästen fick flytta in i en nyrenoverad lägenhet och hyresvärden hjälpte dessutom till med flytten. Och kvinnan är jättenöjd med denna lösningen, säger Hyresgästföreningens jurist Lillemor Nordhöj.

• skåne
  • hyresgäst