Hyresgästföreningen kampanjar mot marknadshyror när Vallås torg invigs

När nya Vallås torg i Halmstad invigs på lördag finns Hyresgästföreningen på plats för att informera hyresgästerna om vad det skulle innebära om marknadshyror blev verklighet efter valet. Analyser visar att hyrorna i Halmstad skulle höjas radikalt.

Inför valet den 9 september har flera politiska partier uttalat sig för en omställning till marknadshyror. En ny rapport från analysföretaget Ramböll, som släpptes i juni på uppdrag av Hyresgästföreningen visar att hyrorna i genomsnitt skulle öka med 31 procent i Halmstad i ett scenario med fri hyressättning på marknaden. På Vallås bor en stor andel i hyresrätt och på lördag den 1 september kommer Hyresgästföreningen till Vallås torg för att informera hyresgästerna och andra om vad det skulle innebära om marknadshyror blev verklighet.

– Det är viktigt att Halmstads hyresgäster förstår att det kan få stora konsekvenser för den egna plånboken, beroende på vilket parti man väljer att lägga sin röst på i valet. Många partier vacklar och talar inte riktigt klarspråk, men vi gör vårt bästa för att informera om hur partierna står, säger Tomas Svensson, ordförande i Hyresgästföreningen Halmstad-Laholm.

I dag är genomsnittshyran, för en tvårumslägenhet på 62 kvadratmeter på Vallås, 4516 kronor per månad. Med marknadshyror skulle hyresnivån istället ligga på 6 296 kronor. Det är en ökning med 1 760 kronor varje månad. Det skulle också få effekter på hushållens konsumtionsutrymme. Idag lägger hyresgästerna på Vallås 25 procent av sin disponibla inkomst på hyran. Med marknadshyror är motsvarande andel 35 procent.

– Vi kampanjar för rätten till förhandlade hyror. Vi hoppas att många tar chansen att komma och prata med oss under lördagen, säger Tomas Svensson.

Hyresgästföreningen finns på plats under hela evenemanget som arrangeras av HFAB och pågår mellan klockan 11 och 14 på lördagen.

Tomas Svensson, ordförande i Hyresgästföreningen Halmstad-Laholm: 073-554 01 58
Rasmus Korsvall, regionchef på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 47

• halmstad
  • halland