Hyresgästföreningen kampanjar mot marknadshyror på Drottninghögsdagen

På Drottninghögsdagen den 1 september finns Hyresgästföreningen på plats för att informera hyresgästerna om vad det skulle innebära om marknadshyror blev verklighet efter valet. Analyser visar att hyrorna i Helsingborg skulle höjas radikalt.

Inför valet den 9 september har flera politiska partier uttalat sig för en omställning till marknadshyror. En ny rapport från analysföretaget Ramböll, som släpptes i juni på uppdrag av Hyresgästföreningen visar att hyrorna i genomsnitt skulle öka med 24 procent i Helsingborg i ett scenario med fri hyressättning på marknaden. På Drottninghög bor en stor andel i hyresrätt och på lördag den 1 september deltar Hyresgästföreningen på Drottninghögsdagen för att informera hyresgästerna och andra om vad det skulle innebära om marknadshyror blev verklighet.

– Det är viktigt att Helsingborgs hyresgäster förstår att det kan få stora konsekvenser för den egna plånboken, beroende på vilket parti man väljer att lägga sin röst på i valet. Många partier vacklar och talar inte riktigt klarspråk, men vi gör vårt bästa för att informera om hur partierna står, säger Merete Sundholm, ordförande i Hyresgästföreningen Privaten Helsingborg.

I dag är genomsnittshyran, för en tvårumslägenhet på 59 kvadratmeter på Drottninghög, 4 843 kronor per månad. Med marknadshyror skulle hyresnivån istället ligga på 6 140 kronor. Det är en ökning med 1 297 kronor varje månad. Det skulle också få effekter på hushållens konsumtionsutrymme. I dag lägger hyresgästerna på Drottninghög 27 procent av sin disponibla inkomst på hyran. Med marknadshyror är motsvarande andel 34 procent.

– Vi kampanjar för rätten till förhandlade hyror. Vi hoppas att många tar chansen att komma och prata med oss under dagen, säger Marianne Knutson, ordförande i Hyresgästföreningen Hyresgäster i Helsingborgshem.

Hyresgästföreningen finns på plats under hela evenemanget som arrangeras av Helsingborgshem och pågår mellan klockan 11 och 15 på lördagen.

Merete Sundholm, ordförande i Hyresgästföreningen Privaten Helsingborg: 076-250 10 52
Marianne Knutson, ordförande i Hyresgästföreningen Hyresgäster i Helsingborgshem: 070-510 15 19
Rasmus Korsvall, regionchef på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 47

• marknadshyror