Juristernas hjälp gav 1,4 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna

Hyresgästföreningens medlemmar i södra Halland och norra Skåne fick förra året hjälp av juridikenheten i cirka 150 olika boendetvister med sin hyresvärd. Det gjorde att det sammanlagt sparades 1 387 713 kronor åt medlemmarna, vilket är 16 procent mer än under 2017.

– Ofta handlar det om att hyresgästen krävts på skadestånd och att vi hjälpt till med att minska summan eller fått hyresvärden att dra tillbaka skadeståndet. Vi har också hjälpt till med bland annat hyresnedsättningar för brister i lägenheten, säger Lillemor Nordhöj som är chef för Hyresgästföreningens juridikenhet i region norra Skåne (som inkluderar södra Halland).

Det totala antalet rådgivningar och ärenden i regionen under 2018 uppgick till hela 5 928 stycken.

– Detta visar att vi gör skillnad för många av våra medlemmar. Men det är samtidigt viktigt att betona att mycket av hjälpen inte går att räkna i pengar. Exempelvis har vi hjälp många som blivit uppsagda med att få bo kvar i sin bostad, säger Lillemor Nordhöj.

Lillemor Nordhöj, juridikchef på Hyresgästföreningens region norra Skåne (inkluderar södra Halland): 010-459 17 37

• Juridik

• halland