Hyresgästföreningen kritisk till att AB Ängelholmshem vill ge kommunen halva sin vinst

AB Ängelholmshems bolagsstyrelse vill ge halva bolagets vinst för år 2011 till kommunen, vilket motsvarar nästan en procent av hyresintäkterna. Detta är en dubbelbeskattning av hyresgästerna och ingår inte i förhandlingsöverenskommelsen, enligt Hyresgästföreningen.

– Vi tycker det är fel om Ängelholmshem ger halva sin vinst till kommunen eftersom det innebär en orättvis dubbelbeskattning av hyresgästerna. Något som både bostadsrättsinnehavare och villaägare slipper, säger Rolf Malmberg, ordförande Hyresgästföreningen Nordväst-Skåne.

– Om bolaget ger bort halva vinsten försvagas bolagets ekonomi. Då kan bolaget inte hålla underhåll och reparationer på en så bra nivå som man har haft hittills och som vi har avtalat om i samband med hyresförhandlingarna, fortsätter Peter Olsén, förhandlare på Hyresgästföreningen.

I förra veckan uppgav Benth Jensen, VD på AB Ängelholmshem, att bolagsstyrelsen föreslog bolagsstämman att halva vinsten från förra året skulle delas ut till ägarna, Ängelholms kommun. Bolagets totala vinst uppgick år 2011 till 4 577 000 kronor. Halva vinsten (2 288 900 kronor) vill alltså bolagsstyrelsen ge till kommunen.

För ytterligare information kontakta:

Rolf Malmberg, ordförande Hyresgästföreningen NV-Skåne, 042-818 04

Peter Olsén, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne, 070-630 73 67, 042-19 81 37