Hyresgästföreningen kritisk till utförsäljning av Bjuvsbostäder

Sverigedemokraterna och Moderaterna i Bjuv vill att kommunen säljer av delar av sitt allmännyttiga bostadsbolag Bjuvsbostäder. Detta för att klara av kommunens pensionsskuld. De har fått igenom förslaget i kommunstyrelsen och på torsdag den 26 september avgörs frågan i kommunfullmäktige. Hyresgästföreningen är kritisk till förslaget.

– Det kan väl inte vara meningen att Bjuvsbostäders hyresgäster ska behöva betala för de kommunanställdas pensioner, säger Rolf Malmberg, ordförande i Hyresgästföreningen Nordvästskåne.

– Det är inte olagligt att plocka ut vinstpengar från en försäljning, men högst orimligt. Pengarna från en försäljning bör stanna i bolaget. Bjuvsbostäder behöver pengarna till upprustning och nyproduktion så att de kan fortsätta att vara en klok och viktig samhällsaktör i Bjuv.

Enligt Rolf Malmberg är många hyresgäster oroliga. De är bland annat rädda för att en ny fastighetsägare skulle höja hyrorna och att de inte har råd att bo kvar.

– Det finns många fastighetsägare i dag som satt i system att köpa upp äldre fastigheter för att göra kosmetiska renoveringar och kraftigt höja hyrorna. Men de struntar i det egentliga underhållsbehovet.

För mer information, kontakta:
Rolf Malmberg, ordförande i Hyresgästföreningen Nordvästskåne: 072-211 12 04

Presskontakt:
Mikael Malmborg, kommunikatör på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 42

• Lokal/regional påverkan

• bostadspolitik

Hyresgästföreningen region norra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder även juridisk service till våra cirka 43 000 medlemmar. Vi arbetar för att alla ska ha rätt till ett bra hem till rimlig kostnad. Regionen omfattar 24 kommuner i norra Skåne och södra Halland.