Nils Holgerssonrapporten: Dyraste taxor och avgifter i Östra Göinge – billigast i Höganäs

Kostnaderna för avfall, vatten och avlopp, el och fjärrvärme skiljer sig stort mellan kommunerna i Skåne där Höganäs är billigast och Östra Göinge är dyrast. Det visar den årliga Nils Holgersson-rapporten som kartlägger avgifter och taxor för ett flerbostadshus i landets alla kommuner.

Vi är alla beroende av vatten, avlopp, el, uppvärmning och att vårt avfall transporteras bort. Men kostnaderna för dessa tjänster varierar stort i Sverige. Den totala snittkostnaden i Skåne är 1 842 kronor per månad för en trerumslägenhet. Rikssnittet ligger på 1 883 kronor.

– Att det skiljer hela 39 procent i pris för samma nyttigheter är inte alls bra för Östra Göinge som är dyrast – och det är ju dessutom orättvist. Kostnaderna för taxor och avgifter är en stor del av hyran och därför är det viktigt att Östra Göinge kommun tar ansvar och verkar för en rimlig prisutveckling för de kommunala taxorna och avgifterna. Att göra stora höjningar är knappast att ta ett sådant ansvar, säger Carl-Johan Dahlgren, ordförande i Hyresgästföreningen Östra Göinge-Osby.

I Skåne är Östra Göinge den kommun där kostnadsökningen är störst, 8,07 procent. Det är betydligt högre än snitthöjningen i hela landet, som ligger på 0,7 procent.

Men skillnaderna inom länet är stora. Lägst taxor och avgifter finns i Höganäs, totalt 1 585 kronor per månad och lägenhet. Dyrast är Östra Göinge som efter sin stora höjning landar på 2 200 kronor.

– Det är roligt att se att Höganäs tar ansvar för prisutvecklingen på de kommunala taxorna och avgifterna. Dessa avgifter är en stor del av hyran och en rimlig prisutveckling är viktigt för att kunna hålla rimliga hyror, säger Lennart Jönsson, ordförande i Hyresgästföreningen Höganäs.

Kommuner med högst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet

1. Östra Göinge 2 200 kr
  2. Svalöv 2 056 kr
  3. Hörby 2 000 kr

Kommuner med lägst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet

1. Höganäs 1 585 kr
  2. Helsingborg 1 609 kr
  3. Malmö 1 711 kr

Om undersökning:
Nils Holgersson-gruppen består av HSB, Hyresgästföreningen, Riksbyggen, och SABO. Sedan 1996 har gruppen varje år gett ut rapporten "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". Här redovisas fakta bland annat om de prisskillnader som finns mellan olika kommuner avfall, vatten och avlopp, el och fjärrvärme.

Rapporten finns i sin helhet här: www.nilsholgersson.nu

Presskontakter:
Petra Lundh, bostadspolitisk chef Hyresgästföreningen Region norra Skåne: 010-459 17 29, 070-630 74 60 (södra Halland)
Carl-Johan Dahlgren, ordförande i Hyresgästföreningen Östra Göinge-Osby: 070-489 35 85Lennart Jönsson, ordförande i Hyresgästföreningen Höganäs: 073-526 54 32

För mer information kontakt:
Jennie Wiederholm, ordförande Nils Holgersson-gruppen, 070-310 83 95
Thomas Folkesson, EKAN-gruppen, 070-556 02 58